museologist: Η γραμμή που έγινε σχεδόν κύκλος αλλά παρέμεινε γραμμή

Πέμπτη, Ιανουαρίου 11, 2007

Η γραμμή που έγινε σχεδόν κύκλος αλλά παρέμεινε γραμμή












Στην καρδιά της Θεσσαλονίκης (πλατεία Ναυαρίνου) βρίσκονται τα ερείπια του ανακτόρου του Ρωμαίου αυτοκράτορα Γαλέριου. Για πολλά χρόνια αυτός ο χώρος ήταν αντικείμενο αντιπαράθεσης μεταξύ των περιοίκων και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Οι προστριβές σήμερα έχουν λιγοστέψει κυρίως λόγω της συντήρησης και αποκατάστασης του χώρου. Τα πνεύματα έχουν ηρεμήσει και άνθρωποι και ερείπια φαίνεται να ζούνε ειρηνικά...

...ή με άλλα λόγια, "από μακριά και αγαπημένοι". Ο χώρος είναι επισκέψιμος, αλλά στις διάφορες επισκέψεις μου ελάχιστους επισκέπτες είδα και αυτοί κυρίως τουρίστες, έλληνες ή αλλοδαποί. Οι περίοικοι και γενικότερα οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης τον επισκέπτονται "οπτικά", περνώντας από δίπλα του και ρίχνοντας το βλέμμα τους στα συντηρημένα ερείπια, αλλά σπάνια μπαίνουν μέσα (η είσοδος είναι δωρεάν...και η έξοδος φυσικά).

Φυσικά, μπορεί κανείς να σκεφτεί πολλούς λόγους για αυτό, αλλά θα σταθώ σε μια λεπτομέρεια που κατά τη γνώμη μου αναδεικνύει και την ουσία της υπόθεσης: στην τελευταία φωτογραφία βλέπετε ένα διάγραμμα που προσπαθεί να αποτυπώσει τη φιλοσοφία, τη λογική και τα στάδια της μελέτης του χώρου: "Ανασκαφική έρευνα - Μελέτη - Αποδοση του μνημείου στο κοινό": Είναι μια καθαρά γραμμική πορεία, παρόλο που οι συντάκτες του προσπάθησαν να την καμπυλώσουν στο διάγραμμα...! (ομολογώ πρώτη φορά βλέπω τέτοιο διάγραμμα: μια γραμμική διαδικασία αποδοσμένη ως 3/4 κύκλου!). Το πρόβλημα που έχει αυτό το διάγραμμα και η λογική πίσω του είναι ότι η απόδοση του μνημείου στο κοινό αντιμετωπίζεται ως ο επίλογος της εργασίας. Δεν υπάρχει κανενός είδους σύνδεση της διαδικασίας με το κοινό (τους περίοικους, τους κατοίκους) στα προηγούμενα στάδια, όπως επίσης και δεν υπάρχει ανατροφοδότηση του έργου με το πώς το κοινό αντιλαμβάνεται και αξιολογεί αυτή την προσπάθεια. Δεν είναι λοιπόν παράξενο γιατί το κοινό δεν έχει "αγκαλιάσει" κάτι που είναι τόσο κοντά του, αλλά και τόσο μακριά...

Υποψιάζομαι ότι ο συντάκτης του διαγράμματος ήθελε να τον κλείσει τον κύκλο, αλλά δεν του βγήκε...Αυτός ο σχεδόν κύκλος δεν είναι τελικά κυκλικός, αλλά γραμμικός με αρχή, μέση και τέλος. Μόνο που το τέλος της διαμόρφωσης του χώρου του Ναυαρίνου ίσως βρίσκει τους κατοίκους πιο απομακρυσμένους από ποτέ...

6 Comments:

At Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007 1:11:00 π.μ., Blogger almaro said...

Αγαπητέ museologist! Γιατί σου φαίνεται περίεργη η όλη παρουσίαση; Υπάρχει εξήγηση για το θέμα:
1. Ο κύκλος μπορεί να σημαίνει ότι 'έγω καταλαβαίνω αυτό που λέω και μόνο εγώ' (το μήνυμα ξαναγυρνάει στον αποστολέα-συντάκτη).
2. Ο συντάκτης είναι ένας θεωρητικός "μουσειογράφος" (το πλέον οξύμωρον) που δεν περίμενε ότι θα τον έπιανε στα πράσσα κάποιος που ξέρει και που σκέφτεται. Ως ειδικός στην επικοινωνία με το κοινό σκέφτηκε: Η καμπύλη στο σχέδιο "τραβάει" το μάτι περισσότερο από την ευθεία, η προσοχή πέφτει στην λέξη 'κοινό' και ο θεατής που ταυτίζεται λέει "Να μωρέ, οι αρχαιολόγοι για μένα δουλεύουν! Μου το επέστρεψαν καλύτερο!".

Ελπίζω μόνον να είναι και καθαρότερο γιατί το αντίθετο θυμάμαι εγώ όταν ανασύρω στη μνήμη τις ένδοξες μέρες της παραμονής μου στην Θεσσαλονίκη.
Αλλά, μήπως τα graffiti και τα σκουπίδια είναι ένα είδος συμμετοχής στο έκθεμα και επικοινωνίας με τον "επιμελητή"; Για να το ξανασκεφτούμε!

 
At Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007 1:36:00 π.μ., Blogger museologist said...

χαχαχαχαχα, Almaro δεν παίζεσαι! Εγώ χτυπώ κόρνερ και συ βάζεις γκολ με ανάποδο ψαλίδι!!!

Είναι όντως καθαρότερο. Υπάρχει φύλακας μέχρι τις 10 ή 12 το βράδυ νομίζω. Όσον αφορά την τελευταία σου παρατήρηση, δεν μπορείς να φανταστείς πόσο συμφωνώ...

 
At Κυριακή, Ιανουαρίου 14, 2007 3:55:00 π.μ., Blogger antikeimena said...

Ασφαλώς δεν μπορώ παρά μόνο να περιστραφώ γύρω από το θέμα σας, αγγίζοντάς το... μουσειογραφικά. Θυμάμαι σε ένα εργαστήριο για την ανάπλαση της Πλατείας Ναυαρίνου (στην Αρχιτεκτονική), είχαμε προτείνει έναν εναέριο περίπατο μέσα από το χώρο των ανακτόρων, σκεπτόμενοι (χωρίς γνώσεις μουσειολογίας) ότι αυτός θα ήταν ένας τρόπος για να τον καταστήσουμε οργανικό κομμάτι της καθημερινής περιδιάβασης.

Και μια και περί αρχιτεκτονικής ο λόγος, δεν είναι εξαιρετικό το καινούριο περίπτερο της εισόδου;

 
At Κυριακή, Ιανουαρίου 14, 2007 9:48:00 μ.μ., Blogger almaro said...

1. Το κοινό (Almaro) παρακαλεί για φωτογραφία περιπτέρου εισόδου.
2. Το "διαφανές" πάτωμα εναέριας (χαμηλής) κατασκευής πάνω στο οποίο περπατώντας οι επισκέπτες μπορούν να εξετάσουν τον αρχαιολογικό χώρο, αναφέρεται στους αρχιτεκτονικούς κύκλους. Είναι ωραίο! Θέλει οργάνωση (και διαχείριση) όμως όταν αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ζωής του κοινού. Θέλει φύλαξη και καθαρισμό κλπ.
Αυτό το κομμάτι το έχω ζήσει κατά κάποιο τρόπο στο Μέγαρο της Εθνικής Τράπεζας (Αθήνα, Πλατεία Δημαρχείου) κάτω από το οποίο βρέθηκαν τα κλασικά τείχη της πόλης και πύλη της. Έχουν βάλει διαφανές πάτωμα σε μικρό μέρος της ύστερης φάσης (πιό ψηλά) του χώρου. Πηγαίνω συχνά και ... παίζω πατώντας επάνω. Μου φέρνει μία μικρή ανατριχίλα. Εμένα που έχω δουλέψει σε ανασκαφή. Περίεργο δεν είναι; Είμαι τρελλή γιατρέ μου;

Μην ξεχάσετε φωτό του περιπτέρου!

 
At Κυριακή, Ιανουαρίου 14, 2007 10:35:00 μ.μ., Blogger museologist said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At Κυριακή, Ιανουαρίου 14, 2007 10:39:00 μ.μ., Blogger museologist said...

Αν καταλαβαίνω καλά ο antikeimena αναφέρεται σε εναέριο περίπατο που διασχίζει το χώρο κατευθύνοντας/διευκολύνοντας έτσι την κίνηση των διαβατών, παρά των επισκεπτών (εννοώ το διαχωρισμό των δύο με βάση την αρχική τους πρόθεση. Φυσικά οι διαβάτες μπορούν να θεωρηθούν και ως επισκέπτες).

Θεωρητικά, αυτό εισάγει το χώρο στην καθημερινή κίνηση των περαστικών και εν δυνάμει κάνει την «επίσκεψή» του οργανικό μέρος της καθημερινότητας. Αυτό θεωρητικά. Γιατί στην πράξη, όπως άλλα παραδείγματα οργανικά ενταγμένων αρχαιοτήτων στον πολεοδομικό ιστό δείχνουν (π.χ. αψίδα Γαλέριου), η καθημερινότητα και οι κανόνες της «επιβάλλονται» της μουσειακότητας/αρχαιολογικότητας των μνημείων ως παραπέτασμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι χώροι να μην «περιδιαβαίνονται», αλλά απλά να βαδίζονται, στο ρου των καθημερινών διαδρομών.

Εδώ έρχεται αυτό που λέει η almaro περί οργάνωσης. Για να διατηρήσουν οι «αρχαίες πέτρες» (και όχι απλά οι πέτρες) τη μουσειολογία τους στην καθημερινότητα, ένας εναέριος περίπατος είναι μόνο «η σκηνή». Η συχνή εναλλαγή «σκηνικών» στο χώρο είναι απαραίτητη ώστε το περπάτημα του χώρου να μην ρουτινιάσει. Τα «σκηνικά» μπορούν να είναι διαφόρων τύπων: από πινακίδες (μπλιαχ!) και διαφορετικός φωτισμός, μέχρι 3λεπτες ξεναγήσεις καθώς βαδίζει κανείς και 3D αναπαραστάσεις που αναδύονται καθώς προχωράς, με annotations που έρχονται ως μήνυμα στο κινητό σου ή απλά προβάλλονται στα δάπεδα και τους τοίχους...Λέμε τώρα...

Έψαξα και δεν έχω ψηφιακή φωτογραφία του περιπτέρου. Αν έχει κανείς άλλος και μου τη στείλει θα την ανεβάσω. Πάντως όσο το θυμάμαι, μου άρεσε. Σκούρο καφέ ξύλο (καλά θυμάμαι;), εναρμονισμένο με το περιβάλλον (παρκάκι) και σε καλή θέση (υπερυψωμένο από το χώρο, αριστερά της εισόδου).

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home