museologist: Έστι ουν μουσειολογία...

Παρασκευή, Μαΐου 19, 2006

Έστι ουν μουσειολογία...



Κάποτε πήγα να πάρω συνέντευξη από έναν Έφορο Αρχαιοτήτων για μια έρευνά μου. Έφτασα στην Εφορεία, ψιλόβρεχε, χαιρετηθήκαμε, μου έδειξε την αίθουσα συσκέψεων, μπήκαμε, καθίσαμε και πριν προλάβω να ανοίξω το στόμα μου, ρωτάει και απαντάει ο ίδιος:

"Τι είναι η μουσειολογία; Η μουσειολογία είναι τμήμα της αρχαιολογίας".

Του απάντησα ότι η μουσειολογία δεν είναι εξ ορισμού τμήμα της αρχαιολογίας, διότι μουσεία δεν είναι μόνο τα αρχαιολογικά μουσεία. Τα επόμενα 3 λεπτά πέρασαν με μένα να απαντώ στη ρητορική του ερώτηση. Αφού τέλειωσα, με κοίταξε διερευνητικά και μου είπε: 'εντάξει, η μουσειολογία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τα μουσεία, το δέχομαι όπως το εξηγείτε...αλλά παρόλα αυτά, είναι τμήμα της αρχαιολογίας'...

Δηλαδή, ελληνιστί, 'ου με πείσεις καν με πείσεις'...

***

Στην Τσιμισκή της Θεσσαλονίκης, περπατούσα με την Α., παραμονές Χριστουγέννων. Μας σταματούνε κάτι κοπέλες με κόκκινα t-shirts από ένα κέντρο αδυνατίσματος. 'Ξύστε εδώ' μου λένε και μου δίνουν ένα ξυστό. Έξυσα. 'Κερδίσατε' μου λένε. Πριν καταλάβω τι έγινε ήμουν σε ένα γραφείο, δίπλα μου η Α. και απέναντι μια άλλη κοπέλα με ένα χαμόγελο μέχρι τα αυτιά. Αφού μου είπε ότι κέρδισα μια σύσφιξη και μια μάσκα προσώπου (!), μας ρωτάει:

- 'Και τι σπουδάζετε;'
- 'Μουσειολογία', λέω.
- 'Α, τι τέλεια. Εγώ παίζω μελόντικα (!!!). Εσείς;' μου κάνει.
- 'Εγώ κιθάρα, η Α. πιάνο' απαντώ, 'πάμε για το Ωδικής'.

Πού να της εξηγείς τώρα ότι άλλο "μουσειολογία" και άλλο "μουσικολογία"...ήμουνα και χολωμένος γιατί μου δώσανε σύσφιξη γλουτών, δηλαδή δεν κατάλαβα, που την είδαν τη χαλάρωση, οπότε, είπα άστο να περάσει, να φύγουμε μια ώρα αρχύτερα.

***
Όπως και να έχει, εγώ έχω μάθει πλέον καλά τον κρατούντα ορισμό της μουσειολογίας:

Έστι ουν μουσειολογία, αρχαιολογία μετά μουσικής'...

Κανένας άλλος ορισμός;