museologist: Νοεμβρίου 2006

Τρίτη, Νοεμβρίου 28, 2006

Μουσειολογικό παράδοξο...



Από τότε που ανέβασα το προηγούμενο post, με απασχολεί μια ερώτηση, στην οποία δεν έχω δώσει ακόμα απάντηση...

Δεδομένου ότι οι συλλογές του μουσείου του προηγουμένου post αποτελούνται από τα "άγραφα", τα "αμελέτητα", αυτά "που δεν πιάνουν μελάνι" κλπ...άραγε πού κατατάσσονται οι συλλογές αυτές; Στον υλικό (tangible) ή στον άυλο (intangible) πολιτισμό ;;;;!!!!

Η wikipedia κάτω από τον όρο intangible cultural heritage έχει "Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity"...αυτοί σαν κάτι να ξέρουν μου φαίνεται...

Σάββατο, Νοεμβρίου 25, 2006

Quiz ΙΙ - Η λύση


Quiz (για δυνατούς λύτες):
.
*Ποιο είναι αυτό το μουσείο;*
.
*Βρείτε τι είναι στα βαζάκια και θα βρείτε το μουσείο*
.
***
Για να δούμε τι έχετε μάθει τόσο καιρό που διαβάζετε το blog!
***
Μετά από συνδυασμένες προσπάθειες, αποκαλύφτηκε ότι πρόκειται για το Icelandic Phallological Museum...οπότε μπορείτε με ασφάλεια να υποθέσετε τι φυλάσσεται στα βαζάκια για την...απόλαυση τωρινών και μελλοντικών γενεών επισκεπτών...!
...
Και όχι, τα εικονιζόμενα δεν είναι ανθρώπινα...

Τετάρτη, Νοεμβρίου 15, 2006

Δελτίο καιρού επισκεπτών



Δείτε πρώτα αυτό...

...

Για μια ακόμη χρονιά είχαμε την ευκαιρία να εντρυφήσουμε στη μαγεία των αριθμών των επισκεπτών σε ελληνικά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Με μεγάλη συγκίνηση και ρίγη μαθαίνουμε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2006 είναι κατά 10% πιο ευαίσθητοποιημένο σε θέματα μουσείων από το αντίστοιχο του 2005 και αυτό μας γεμίζει με ανείπωτη χαρά. Χαιρόμαστε ως έθνος ακόμα περισσότερο γιατί 1,7 εκατ. ευρώ βρήκαν το δρόμο τους προς τα χρηματοκιβώτια του Υπουργείου Πολιτισμού που τα φυλάνε κάτι μεταλλαγμένοι κάβουρες και ό,τι μπαίνει, δεν βγαίνει που να χτυπιέσαι σαν χταπόδι.

Οι αριθμοί των επισκεπτών ανά μουσείο δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερη ευφορία: Από την Κυριακή 5 Ιανουαρίου μέχρι την Τρίτη 6 Μαρτίου, 12, 004 επισκέπτες ανέβηκαν το βράχο της Ακρόπολης. Από αυτούς, οι 7,000 χρησιμοποίησαν τις τουαλέτες, οι υπόλοιποι κρατήθηκαν και πήγαν σπίτι τους για πιπί τους. 2,239 ήπιαν καφέ πριν την επίσκεψη, 8,876 ήπιαν καφέ μετά. 1280 φάγανε τυρόπιτα από το κυλικείο, από αυτούς οι 250 τη φάγανε ολόκληρη, οι άλλοι ήταν φαγωμένοι από το σπίτι και την πετάξανε, ντροπή τους! 9,004 επισκέπτες είχαν ομπρέλες, οι υπόλοιποι έγινα μούσκεμα όταν έβρεξε, ας πρόσεχαν. Στο μουσείο Ηρακλείου 5,443 επισκέπτες ζήτησαν ρακή στο κυλικείο. Το κυλικείο δεν σερβίρει ρακή, οπότε φύγανε χωρίς να μπούνε σε καμιά αίθουσα. Ως αποτέλεσμα, κηρύχτηκε στρατιωτικός νόμος στο νησί και έγινε μποϋκοτάζ των μουσείων ώσπου να επιτραπεί η ρακή, η τσιγκουδιά, το τσίπουρο και το ούζο 12 μετά αναλόγου μεζέ στα κυλικεία προς τέρψη και απόλαυση του θεάμονος κοινού, όπερ και εγένετο. Τα μουσεία άνοιξαν ξανά και 300,456 Κρητικές οικογένειες κατασκήνωσαν στο Μουσείο Ηρακλείου, στην Κνωσό και στη Φαιστό. Είναι ακόμα εκεί, αποτελούν μέρος των εκθεμάτων.

Σε όλα τα μουσεία της χώρας η πρόγνωση του επόμενου εξαμήνου έχει ως εξής: Τα μουσεία της Αθήνας θα επισκεπτούνε τις πρωινές ώρες 600.456 επισκέπτες. Τις μεσημεριανές ώρες αναμένεται ύφεση επισκεπτών λόγω σιέστας, παραφαγώματος και ώρας κοινής ησυχίας. Παρόλα αυτά, αυξημένη θα είναι η νέφωση επισκεπτών στους αρχαιολογικούς χώρους της Κρήτης, όπου θα ενοικιάζονται ξαπλώστρες για ηλιοθεραπεία. Τα έσοδα θα δοθούν για φιλανθρωπικούς σκοπούς, δηλαδή τη συντήρηση κάτι αρχαιολογικών χώρων που χορταριάζουν στην ύπαιθρο. Τα αφαιρεθέντα χόρτα θα δοθούνε για σπανακόπιτες και χορτόπιτες (first come, first serve).

Τις πρώτες απογευματινές και βραδυνές ώρες, χαμηλά βαρεμαρεμετρικά θα επηρεάσουν την επισκεψιμότητα σε μουσεία μη τουριστικών περιοχών, όπου δεν θα πατήσει ψυχή, με εξαίρεση τους Δελφούς, όπου θα βρέξει κατά τόπους επισκέπτες και κυρίως στην περιοχή του μαντείου που άνοιξε και σας περιμένει με όλες τους τελευταίους χρησμούς της Πυθίας. Στους δύο χρησμούς, ο ένας δώρο. Τις βραδυνές ώρες οι επισκέπτες θα μειωθούν στο ελάχιστο λόγω έντονων φαινομένων κατάποσης οινοπνευματωδών ποτών που θα οδηγήσουν σε εμφάνιση βαρεμετικών φαινομένων ανά την επικράτεια. Αυτά προς το παρόν. Για ό,τι νεώτερες πληροφορίες, το δελτίο επισκεπτών θα φροντίσει να σας δώσει και άλλα ανούσια, μα τόσο "ανεβαστικά" νούμερα...

Παρόλη την επιφαινόμενη ηλιοφάνεια, ο καιρός των μουσείων θα παραμείνει κρύος και βροχερός, μέχρις ότου...σταματήσουμε επιτέλους μόνο να μετράμε κεφάλια επισκεπτών και αρχίσουμε να μαθαίνουμε επίσης ποιοι και για ποιους λόγους επισκέπτονται τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους...

Παρασκευή, Νοεμβρίου 10, 2006

Μουσειακά Websites I - Εθνική Πινακοθήκη


Τα καλά νέα είναι ότι επιτέλους (!!!) η Εθνική Πινακοθήκη απέκτησε (πιλοτικό) website. Το προηγούμενο φυσικά δεν ήταν website, αλλά μια online αφίσα που είχε να ενημερωθεί κάτι χρόνια...Διαβάζω επίσης ότι "η ιστοσελίδα [sic] πραγματοποιείται στα πλαίσια του Ε.Π. «Κοινωνία της Πληροφορίας» και συγχρηματοδοτείται κατά 75% από Κοινοτικούς και κατά 25% από εθνικούς πόρους". Τέλεια! Θα υπέθετα λοιπόν, ότι η Πινακοθήκη έχει στα σκαριά ένα ενημερωμένο, σύγχρονο και "ψαγμένο" website, που θα λάβει υπόψη τόσο τη σχετική δεκαπεντάχρονη ακαδημαϊκή έρευνα για τη χρήση νέων τεχνολογιών σε μουσεία και πινακοθήκες, όσο και διάφορες πρακτικές εφαρμογές τεχνολογιών και ανάλογα παραδείγματα άλλων μουσειακών websites. Με λίγα λόγια, θα περίμενα ότι η Πινακοθήκη σκοπεύει να μπει στην πρωτοπορία (τουλάχιστον) των ελληνικών μουσειακών websites και να δώσει (ένα) καλό παράδειγμα και στα υπόλοιπα μουσεία. Αν μη τι άλλο, είναι η Πινακοθήκη...

Well, think again...

Τα άσχημα νέα είναι ότι η Πινακοθήκη, από ό,τι φαίνεται, εξακολουθεί να αγνοεί τα χαρακτηριστικά, τις δυνατότητες και το σύγχρονο ρόλο του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού, κρίνοντας από τους σκοπούς του website, όπως περιγράφονται στον χαιρετισμό, ο οποίος είναι το λιγότερο αποθαρρυντικός...

"Η νέα ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου
Σούτζου έχει διπλό σκοπό: αφενός να σκιαγραφήσει το ιστορικό και την ταυτότητα του μουσείου περιγράφοντας εν συντομία τις συλλογές του, και αφετέρου να
ενημερώνει τους επισκέπτες του διαδικτύου για τις ποικίλες δραστηριότητές του.
Ελπίζουμε ότι ο νέος αυτός ορίζοντας ενημέρωσης θα ικανοποιήσει τους παλιούς
φίλους του μουσείου μας και θα προσελκύσει ακόμη περισσότερους νέους.

Θεωρώ ότι ότι αν ο σκοπός του website είναι "να σκιαγραφήσει το ιστορικό και την ταυτότητα του μουσείου", ο πήχης έχει μπει πολύ χαμηλά. Δεν λέω, να το κάνει, αλλά αυτός είναι ο σκοπός του νέου website της Πινακοθήκης; Αυτός είναι ο σκοπός ενός μουσειακού website;

"περιγράφοντας εν συντομία τις συλλογές του": Αν πρόκειται το website να παρέχει μια σύντομη περιγραφή των συλλογών, θα ήταν προτιμότερο να βάλει πέντε-έξι καταλόγους σε pdf ώστε να δίνει και πιο λεπτομερή περιγραφή. Αυτό όμως είναι το ζητούμενο σε ένα μουσειακό website;

"να ενημερώνει τους επισκέπτες του διαδικτύου για τις ποικίλες δραστηριότητές του": Είναι πλέον αυτό αρκετό; Η "ενημέρωση"; Η one-way επικοινωνία; Το "εγώ είμαι το μουσείο" και "εσύ είσαι ο επισκέπτης"; Αν το ζητούμενο στην Πινακοθήκη είναι η ενημέρωση του κοινού, δεν χρειάζεται website, απλά ένα ομαδικό e-mail με πολλαπλούς αποδέκτες.

Προσωπικά θα περίμενα πολλά περισσότερα από την περιγραφή των στόχων και περιεχομένου της online Πινακοθήκης. Θα περίμενα το interactivity, τη συγχρονικότητα της πληροφορίας, την online μάθηση, τη συμμετοχή των χρηστών, την online βάση δεδομένων της Πινακοθήκης, την "εικονική" περιήγηση, τη ψηφιοποίηση των έργων σε μεγάλη ανάλυση, τη συνδυασμένη πληροφορία, την επικοινωνία με τους επιμελητές, τη σύνδεση φυσικής και online επίσκεψης, τη στόχευση κοινού-χρηστών, το personalisation της πληροφορίας, ή ακόμα τα μουσειακά blogs (επιμελητών και επισκεπτών), τα podcasts, την audio περιήγηση σε downloadable mp3s, τη χρήση των κινητών τηλεφώνων ως "κινητών μουσείων" (μέσα και έξω από την Πινακοθήκη), τα online games βασισμένα στις συλλογές.

Τα μουσειακά websites θεωρούνταν "online φυλλάδια μονόδρομης ενημέρωσης" το 1995. Σήμερα, αντιμετωπίζονται ως αναπόσπαστα τμήματα της μουσειακής εμπειρίας, πλήρως (ή έστω μερικώς) ενταγμένα σε ή σχετιζόμενα με διάφορους τομείς δραστηριοτήτων του μουσείου. Το "ψηφιακό μουσείο" δεν είναι απλά ένα κακέκτυπο του φυσικού μουσείου, αλλά μια διαφορετική του εκδοχή, από τη μια οργανικά συνδεδεμένο με το φυσικό χώρο και από την άλλη ανταποκρινόμενο στα χαρακτηριστικά του "μέσου" (Διαδικτύου) και των χρηστών του.

Αυτό θα περίμενα από ένα website της Πινακοθήκης...που χρηματοδοτείται "κατά 75% από Κοινοτικούς και κατά 25% από εθνικούς πόρους"...και ελπίζω να το δω.

***
Μερικά παραδείγματα: Walker Art Center, Tate, National History Museum (London), National Gallery (London), Making the Modern World (του Science Museum)

Πέμπτη, Νοεμβρίου 09, 2006

Ημερολόγια Ερωτικής Φιλοσοφίας...

Σε μια από τις βόλτες μου στη Θεσσαλονίκη πέρασα και από του Παπασωτηρίου να χαζέψω κανένα βιβλίο...Και μιας και ήμουνα εκεί, λέω, δεν αγοράζω τα βιβλία του πιτσιρίκου και της κουρούνας, γιορτές έρχονται, πολλές επισκέψεις θα έχω. Πηγαίνω στον υπάλληλο:

- Παρακαλώ θα ήθελα τα βιβλία του πιτσιρίκου και της κουρούνας.
- Παιδικό είναι;
- Εεεε...όχι, δεν είναι παιδικό, και πρόκειται για δύο βιβλία: ένα του πιτσιρίκου και ένα της κουρούνας, είναι έλληνες bloggers
- Μάλιστα, μισό λεπτό...

Ψάχνει στον υπολογιστή....

- Αυτός ο πιτσιρίκος είναι ο εκδότης;
- Εεεε, όχι, ο πιτσιρίκος είναι ο συγγραφέας. Είναι το όνομα του blog του αυτό.
- Και στο μικρό πώς τον λένε;
- Μμμμ...δεν γνωρίζω. Ως πιτσιρίκος είναι γνωστός.
- ...Α, ναι το βρήκα. "Πιτσιρίκος. Σατιρικός και προπάντων ασεβής";
- Ναι...προπάντων...

Κατευθύνεται στη σχετική βιβλιοθήκη...Ψάχνει δεξιά, ψάχνει αριστερά, ψάχνει και στο βάθος...τζίφος...πουθενά ο πιτσιρίκος...

- Έχουμε δύο αντίτυπα, εδώ πρέπει να είναι...

Με τα πολλά το βρήκε, σκονισμένο (πότε πρόλαβε να σκονιστεί, σκέφτηκα) και κομμάτι τσαλακωμένο. Αγόρασα και τα δύο αντίτυπα, όπως επίσης και το μοναδικό της κουρούνας. Οπότε, αγαπητέ Πιτσιρίκο και αγαπητή Κουρούνα, το βιβλίο σας είναι πια εξαντλημένο στου Παπασωτηρίου της Θεσσαλονίκης...

...Και το αστείο της υπόθεσης;

...Ο Πιτσιρίκος ήταν στο ράφι με τα "ερωτικά ημερολόγια 2007" και της Κουρούνας στο ράφι "Φιλοσοφία/Δοκίμιο. Philosophy/Essays"...

Οπότε υποθέτω ότι 'εμείς οι bloggers' γράφουμε ημερολόγια ερωτικής φιλοσοφίας...

Τρίτη, Νοεμβρίου 07, 2006

Βαρυστομαχιάσαμε


"και το πουλί για να τραφεί
πρέπει ν΄αλλάζει την τροφή
και όχι σκέτο καναβούρι, καναβούρι"
Εμείς...πότε θα βγάλουμε φτερά;